راهنمای جامع نگهداری گیاهان آپارتمانی | بیلوبا

راهنمای جامع نگهداری گیاهان آپارتمانی

آب

آب مناسب برای آبیاری گیاهان، آب تصفیه شده ای است که عاری از املاح و آ لاینده میباشد. اگر در منزل به آب تصفیه شده دسترسی ندارید، دست کم آبیاری را با آبی که ۲۴ ساعت در بطری استراحت کرده انجام دهید.

نکات مهم آبیاری گیاهان خانگی

قبل از آبیاری، از اینکه گیاه آب موجود در خاک خود را مصرف کرده یا نه مطمئن شوید و سپس اقدام به آبیاری کنید. زیرا به جز گیاهان مردابی که همواره به خاک خیس نیاز دارند، عمده ی گیاهان باید آب باقی مانده از آبیاری قبل را مصرف کنند و سپس دوباره آبیاری شوند. اما خاک گیاهان بومیِ بیابان (کاکتوس ها) و همینطور گیاه زامیفولیا و سانسویریا، باید قبل از آبیاری کاملا خشک شده باشد. به دلیل اینکه این گیاهان دارای فیزیکی ذخیرهای میباشند یا به اصطلاح گوشتی هستند و آب را تا حد زیادی در فیزیک خود ذخیره و حفظ میکنند. بنابراین آبیاری زیاد باعث پوسیدگی و لهیدگی آنها خواهد شد.در هر بار آبیاری، گیاه خود را کاملا سیراب کنید؛ به طوری که تمام ریشهها و خاک آب را کاملاً جذب کنند.بهترین وسیله برای آبیاری،وسیله ایست که آب را با سری مخصوص خود به صورت سردوش خارج کند. چرا که وسایلی مانند بطری، لیوان یا پارچ با وارد کردن فشار مقطعی، فیزیک خاک را به کلی بر هم میزنند؛ که این امر در دراز مدت موجب عدم تنفس ریشه ها و در نهایت آسیب دیدن گیاه خواهد شد.

زیرگلدان

نقش زیرگلدان، جمع آوری و نگهداری آب خارج شده از گلدان نیست!. یکی از آسیبهای اصلی را آب باقی مانده از آبیاری که تا روزها در زیر گلدانی باقی میماند، به گیاهان وارد میکند. چرا که تماس دائمی ریشه ها با آب باعث پوسیدگی و گندیدگی آنها شده و نهایتا به دلیل عدم وجود ریشه، گیاه برای ادامه ی حیات ناتوان خواهد شد و از بین خواهد رفت. بنابراین باید خاطر نشان کرد که نقش اصلی و صحيح زیر گلدان فقط »حفاظت از سطوح منزل شما از رطوبت« میباشد.

نور

نیاز نوری گیاهان با یکدیگر متفاوت است، که به دو دسته ی کلی مستقیم و غیر مستقیم (غیر مستقیم پر نور، و غیر مستقیم کم نور) تقسیم بندی میشود.۱- مستقیم گیاهانی مانند کاکتوس ها، عمده ی ساکولنت ها، فیکوس ها و بسیاری دیگر، در دسته بندی گیاهانی با نیاز نوریِ مستقیم (یعنی نور آفتاب) قرار میگیرند. به طور کلی، این دسته از گیاهان نیاز دارند که آفتاب مستقیم برای چندین ساعت روی آنها را به خوبی بپوشاند. موقعیتهای نور مستقیم در محیط: بهترین پنجره برای دریافت نور مستقیم، به ترتیب پنجره های رو به جنوب، شرق و بعد پنجرههای رو به غرب هستند.
۲- غیر مستقیم برخی از گیاهان به نور نیاز غیرمستقیم دارند، که در این مورد گیاه حتما باید از تابش مستقیم آفتاب (direct light)در امان باشد. از آنجایی که برخی از گیاهان، از جمله زامیفولیا، واریته های متفاوت سانسویریا، و واریته هایی از نخلها، به نور کم مقاوم هستند، میتوان آنها را با فاصلهی بیشتری از پنجره (موقعیت غیر مستقیمِ کم نور) و در عمق خانه نیز نگهداری کرد.موقعیتهای نور غیر مستقیم در محیط:۱. قرار دادن گیاه پشت پنجره ی آفتاب گیری که با پرده ی نازک آفتاب فیلتر شده است. در این موقعیت آفتاب فیلتر شده به نرمی روی برگها می نشیند.۲. قرار دادن گیاه اطراف پنجره های پر نور (جنوبی، شرقی یا غربی) اما در بخشی که آفتاب مستقیم تابیده نمیشود.۳. قرار دادن گیاه نزدیک به پنجره های رو به شمال

رطوبت

رطوبت محیط به معنای درصد بخاطر آبی است که در هوا پراکنده است. هر گیاهی خواستار میزان مشخصی از رطوبت میباشد که با جستجو در گوگل میتوان از نیاز رطوبی آن گیاه خاص مطلع شد. برای بالا بردن رطوبت محيط در درجه ی اول از دستگاه بخور سرد استفاده شود. در صورت نبود این دستگاه، میتوان با اسپری آب روزانه روی برگها این نیاز را برای گیاهان رطوبت دوست تا حدی مرتفع کرد.

کود

معمولا مواد غذایی داخل خاک برای رشد گیاه، به خصوص گیاهان تند رشد، کافی نیست. پس برای تقویت آنها باید از مکمل استفاده کنیم.  حتما باید توجه داشته باشد که کوددهی عموما در فصل رشد گیاهان انجام میشود که درواقع فصلبهار و تابستان زمان اصلی کوددهی محسوب میشود. اما در فصول سرد سال، بهتر است کود با غلظت کمتر و با فاصلهی بیشتری به گیاه داده شود. برای مثال اگر در بهار و تابستان هر یک آبیاری در میان کوددهی انجام میشود، در فصل پاییز و زمستان این فاصله باید دست کم دو برابر شود.• به چه گیاهانی کود ندهیم:۱.گیاهان ضعف، آسیب دیده و بیمار۲.گیاهانی که به تازگی خاک آنها تعویض شده (حداقل تا یک ماه نیاز به کود ندارند)همیشه در خاطر داشته باشید که در مصرف کود زیاده روی نکنید. زیاده روی در کوددهی میتواند به ریشه ی گیاهان آسیب وارد کرده، یا باعث سوختگی برگ گیاهان و در نهایت موجب مرگ آنان شود. معمولا گیاهان متفاوت به کودهایی با فرمول متفاوت نیاز دارند، که در مسیر انتخاب کود، کارشناسان گلخانه بیلوبا شما را راهنمایی خواهند کرد.